De menselijke kant van accountancy

De omgeving wordt complexer, looptijden korter en zekerheden lijken onzekerheden te worden. In het vorige blog gaven we aan de hand van drie ontwikkelingen onze visie op de accountant van de toekomst. Voor Finx Accountants is de menselijke maat een centraal thema en vormt die de verbinding tussen deze ontwikkelingen. We leggen graag uit hoe.

Menselijk door samenwerking

Finx luistert, Finx staat naast de ondernemer, Finx coacht. Allemaal manieren waarop we de ondernemer helpen om zijn onderneming succesvol te runnen. Door de digitalisering gaan processen sneller en gemakkelijker. Dynamiek aan de ene zijde en toegang tot meer, betere en actuelere data aan de andere zijde. Maar om deze data (cijfers, ratio’s, percentages) te vertalen naar informatie, daarvoor zijn mensen met inhoudelijke kennis en ervaring nodig. Zij zorgen ervoor dat deze informatie ook toegepast wordt op de onderneming en de toekomstplannen. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van de klant die jaren geleden de zaak overnam van zijn vader. Er ontstond een intensieve samenwerking tussen ondernemer en accountant, waarin professionaliteit, visie en groei centraal stonden. Alle aspecten van accountancy en financiële planning kwamen aan bod. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een begrip in de regio.

Menselijk door de juiste aandacht

Een ander voorbeeld. Van de menselijke kant van accountancy en vertrouwen. De ondernemer kreeg bij de toenmalige accountant niet de nodige aandacht. Het bedrijf liep niet, de ondernemer was vooral operationeel bezig waardoor er geen ruimte overbleef voor reflectie en strategie. Dit had serieuze financiële problemen tot gevolg. Finx Accountants hielp door intensief samen te werken, te coachen op tijd- en werkmanagement, te kijken naar wat goed ging en de juiste focus te leggen. Inmiddels, een aantal jaren later, gaat het goed. De financiële situatie is gezond, de operatie draait en de ondernemer heeft zelf meer tijd voor de strategische kant van ondernemen. Persoonlijke coaching en aandacht voor onderneming en ondernemer zorgen voor vertrouwen en toekomstperspectief. Vertrouwen gaat dan niet alleen over het vertrouwen van de klant in de accountant, maar ook over het vertrouwen van de accountant in de haalbaarheid en het ondernemerschap van de klant. Niet alleen als er een bruisend en gezond bedrijf staat, maar ook als er lef getoond moet worden.

Het zijn slechts twee voorbeelden. Er zijn er vele die we zouden kunnen noemen. Menselijk zijn betekent eerlijk zijn op het moment dat dit nodig is – in een uiterst geval door te adviseren om een bedrijf te staken. Het betekent groeien in een nieuwe samenwerking. In bepaalde gevallen betekent het over de schouder meekijken en adviseren, bijvoorbeeld bij tariefsbesprekingen. Maar het betekent altijd dat je er staat voor de ondernemer door betrokken te zijn bij de dagelijkse realiteit. Als een startpunt voor allerhande ondernemersvragen, ook als het niet direct over cijfers gaat. En zo wil Finx Accountants de menselijke specialist in ondernemen zijn, zodat de klant zich kan focussen op de core business.

In de komende blogs laten we een aantal klanten en een aantal van onze medewerkers aan het woord. U kunt het volgende blog rond 15 mei verwachten.


Waarom een blog van Finx Accountants & Belastingadviseurs B.V.?

De accountant van nu staat heel anders in het ondernemersleven dan pakweg tien jaar geleden. De focus ligt op visie, prognoses, sturen, dashboards en koersbepaling. Finx Accountants & Belastingadviseurs B.V. staat naast de ondernemer, biedt persoonlijkheid en kwaliteit om u optimaal te laten ondernemen. In een aantal blogs leggen we uit wat dit inhoudt en wat u daaraan heeft.